Âşık Remzâni |
Arzuman Ocağı
(Arzuman Yunus) Hüseyin ELMAS
Ocaklarla
ilgili yaptığımız araştırmalarda ocak kurucularının yaşadığı dönemler ve
ocakların tarihini mümkün olduğunca doğrulayarak yazmaya çalışıyoruz. İncelediğimiz
birçok ocağın tarihleri çeşitli yazarlara göre farklılıklar göstermektedir. Bu
kaynaklardaki bilgileri ve sözlü anlatımları yan yana getirerek, örtüştürerek,
doğru olma ihtimalini süzgeçten geçirerek yazmaya çalışıyoruz. Ocak
kurucularının yaşadıkları dönemleri, yaşadıkları dönemlerde ilişki içerisinde
oldukları kimliklerin, kişiliklerin, tarihi olayların yaşandığı zamanları
özellikle göz önünde bulundurarak en doğrusunu veya en doğrusuna yakınını
yazmaya çalışıyoruz. Özellikle
bazı ocakların tarihlerinde çok fazla çelişki ile karşılaşmaktayız. Bu
ocaklardan birisi de Arzuman Ocağıdır. Hakkındaki çok kısıtlı bilgilerle elde
edebildiğimizi yazabilmekteyiz. Arzuman Ocağı
dedesi araştırmacı yazar Ali Bektaş dede yazdıklarıyla şu bilgileri
aktarmaktadırlar. “On iki imamlardan Zeynel
Abidin oğlu Yunus, Emevilerce öldürülür. Ölmeden önce eşi hamile kalmıştır. Bu
çocuğun doğmasını çok arzulamaktadır. Çocuk doğunca adını Arzuman Yunus
koyarlar. İyi bir eğitim alır. Erdebil ocağı onu Anadolu’ya gönderir. 14. yüzyılda
Horasan, Şam yöresi ve yaz aylarında Bolkar dağlarına gelir. Buradaki
Türkmenlere önderlik eder. Hakk’a yürümeden önce vasiyeti üzerine Medetsiz
tepesine gömülmek istediğini söyler ve vasiyeti yerine getirilir.” İmam Zeynel
658-714 (veya 719) arasında yaşamıştır. 680 yılında gerçekleşen Kerbela kıyımında
yirmi iki yaşındadır. Kerbela kıyımından sonra çocukları doğmuştur. Torunlarının
doğumu 700 yılından sonradır. Arzuman Yunus’un İmam Zeynel’in torunu olması
mümkün görünmemektedir. Olsa olsa on sekiz-on dokuzuncu göbekten torunudur. 14.
yüzyılda Anadolu’ya gelişi ile İmam Zeynel’in torununun yaşadığı 8. yüzyıl
arasında 600 yıl vardır. O halde şöyle diyebiliriz: Arzuman
Yunus 13. yüzyılın sonlarına doğru doğmuştur. Erdebil süreğinden gelmektedir. 14.
yüzyılda Horasandan, Şam üzerinden Bolkar dağlarının bulunduğu Tarsus’a gelmiştir.
Bolkarlarda Bozoğlan denen ziyarette yatmaktadır. Makamı buradadır. Soyu İmam
Zeynel’e dayanmaktadır. Ocak ile ilgili en yoğun izlere bugün Sivas ve İzmir
Narlıdere’de rastlanmaktadır. Arzuman Ocağının Çepni boyundan olması en
kuvvetli ihtimaldir. Birde Bayatlardan Arzumanlı diye söz edilmektedir. Secere
ve icazetnamelerden anlaşıldığına göre ocak, Dede Garkın ocağından el
almaktadır. Arzuman
Yunus’un Bolkarlar Bozoğlanda bulunan ve yıkık olan türbesinin yeniden
onarılması ile ilgili şöyle bir menkıbe anlatılır: Arzuman Yunus, Tarsus Çamalan
köyünden bir tahtacının rüyasına girer ve “Benim
üstüm açık, bir türbe yapın” der. Tahtacı, “Katırımın ayağı kırık, belim bükük, ben altından kalkamam” der. Arzuman
Yunus, “Yarın sabah katırının ayağı
sağlam olacak” der. Tahtacı sabah uyanınca bakar katır sapasağlamdır. Köylüleri
toplar “Bize görev geldi” der. Katırlara
taş, tahta, kereste, yüklerler. Bolkar dağındaki Arzuman Yunus’un türbesini yaparlar. Yörede
yaşayan Türkmenler, Karaman, Ayrancı ve bölgeye yazlamaya gelen Yörükler
sürekli olarak türbeyi ziyaret ederler, kurbanlar keserler, dilekler diler ve
niyaz ederler. Arzuman Yunus’un adı Bolkar Bozoğlan olarak da anılır. Çok yakın tarihte
Arzuman torunlarından birisi rüyasında Arzuman Yunus’u görür. Arzuman Yunus “Benim türbemi kazıyorlar, beni kurtarın”
diyerek feryat eder. Ankara’da oturan bu torun türbenin olduğu yere gelir ve
görür ki türbe, define arayıcıları tarafından dinamitle oyulmuştur. Harabe
olmuştur. Define arayıcıları suçüstü yakalanmıştır. Torunları türbeyi yeniden
onarmak için elbirliği yapmışlar. Mersin Tahtacılar Derneği de destek vererek
yeniden onarmışlar. Her yıl temmuz ayında Bağlarbaşılılar, Çamalanlılar ve çevre
köyler tarafından Arzuman Yunus’u anma etkinliği yapılmaktadır. Arzuman Ocağı
Arzumanlılar olarak da bilinen ünlü bir Alevi ocağıdır. Ocak dedeleri Sivas Yıldızeli
Kıvşak köyünde, Hacıbektaş kazasının Ayhan köyünde, Yozgat Sarımbey köyünde,
Tarsus’un Yüksek köyünde ve Bağlarbaşı mahallesinde bulunmaktadır. Hacıbektaş’ın
Engel köyünde de Arzumanlar denen bir sülale vardır ancak asimile olmuşlardır. Ocağın
talipleri Adana Sarıçam Mahallesi, İzmir Narlıdere, Yozgat Dölderesi, Karatepe,
Kaşkışla ve Kababel köyleri, Yıldızeli Kıvşak köyü, Şarkışlanın Ağılkaya,
İğdecik, Kıvrıl, Kümbet köyleri, Hacıbektaş’ın Çivril, Ağaç, Kanak, Ünallı,
Bazlı, Bağlarbaşı köyleri Eskişehir merkeze bağlı Aşağıçağlan köyü, Aksaray’ın
Süleymanöyük köyünde Arzuman ocağı talipleri yaşamaktadır. Ayrıca Şarkışla’nın
Hüyük Sarıkaya, Karakaya, Sultan, Aşağı ve Yukarı Yüreğil köylerindeki Arzuman
talipleri Şarkışla’nın Ağılkaya köyünden gelip buralara yerleşmişlerdir. Tarsus’un
Bağlarbaşı mahallesindeki talipleri Tolaoğlu ve Şekuroğlu sülaleleridir. Ocağın
talipleri Şekuroğlu, Tolaoğlu ve Arzuoğlu olmak üzere üç gruptur. Antep kökenli
olan Arzumanları 16. yüzyılda Tarsus yöresinden buraya göçmüşlerdir. Arzuman
talipleri Malatya, Sivas, Yozgat, Çorum, Nevşehir, Narlıdere ve Tarsus’a dağılmışlardır. Yolunu, erkânını,
ulularını, erlerini, pirlerini unutmayan, sahip çıkan, onların yolundan giden
yol erlerinin demine hü.
|