Âşık Remzâni |
Hünkâr Hacı Bektaş Veli Vakfı’nın Logosu Hünkâr Hacı Bektaş Veli Vakfı kuruluş
süreci uzun zamandır düşüncelerde, isteklerde ve gönüllerde yer buluyordu. Bu
düşünce ve istekler, “Dergâhta Birlik” toplantıları ile somutlaşmaya başladı.
Hünkâr Hacı Bektaş Veli Vakfı’nın kuruluşunu izleyen süreç içinde her tüzel
kişilik gibi vakfımızın da temsilini ortaya koyan logosu olmalıydı. Burada amaç
sadece beğenisi olan süslü, albenili, karmaşık bir şeyler değildi elbette. Bu
düşünceyle araştırmalar yapıldı. Önce olması gereken ilkeler benimsendi: Her şeyden önce ismini aldığı Hünkâr
Hacı Bektaş Veli’yi temsil etmeli. (Sadece onu adı yetmeliydi.) Hünkâr Hacı Bektaş Veli’nin izinisüren, onun yolundan gidenlerin merkezi durumundaki Hünkâr Hac ı Bektaş Veli
Dergâhını işaret etmeli. Geçmişte var olan “Hacı Bektaş VeliVakfiyesi’ nin” mirasçısı olarak yeniden doğuşu ifade etmeli. Tüm Canları kucaklayıcı olmalı. Akılda kalıcı olmalı. Bu ana ilkeler ve bunların alt
amaçları doğrultusunda tasarlanan logomuz için seçilen semboller, renkler ve
yazılar üzerinde titizlikle duruldu. Neden Dergâh Silueti? Gelişmemiş olan varlıkları bir araya
toplamak kolaydır. Bu kaba güç kullanarak bile yapılabilir. Sürüleri gütmek
için bir kaval ya da sopa bu işi görür. Ancak gelişmiş varlıkları özellikle
düşünen ve akıl yürüten varlıkları bir araya getirmek için çok daha gelişmiş
yöntemler kullanmak, daha da önemlisi onlardan daha gelişmiş olmak gerekir.
İnsanı temel alan Alevi Bektaşi inancında birlik düşüncesini oluşturmak ve
uygulamaya geçirmek için eğitilmiş, gelişmiş olma gerekliliği vardır. 13. yy.’ da dağılmış olan
Alevi-Bektaşi toplumunun yeniden bir nokta etrafında birleşmesi için bir öndere
ihtiyaçları vardı. Bu önder herhangi bir toplum yöneticisi, komutanı ya da
lideri değil, insanı kâmil yolunda ilerlemek isteyen Alevi-Bektaşi toplumunun
önderi olacaktı. Kısacası insan-ı kâmil olmalıydı. Sulucakarahöyük gelen bu insan-ı
kâmil, taşıdığı evrensel değerlerle tüm insanlığa önder olan Hünkâr Hacı Bektaş
Veli idi. Onun etrafında yeniden yapılanarak güçlü bir örgütsel bir yapıya
kavuşan toplumsal birlik sağlanmıştır. Bu nedenledir ki “SERÇEŞME” olarak
adlandırılmıştır. Neden Güvercin? Güvercin
her zaman diliminde barışın ve masumiyetin simgesi olmuştur. Üç semavî dinde de
güvercin önemli bir figürdür. Tevrat’ta; Nuh Peygamber, tufanın dinip dinmediğini
öğrenmek için bir güvercini uçurur. Güvercinin, ağzında bir zeytin dalıyla dönmesi,
yaşamın sürdüğünü gösteriyordu. Hıristiyanlıkta da Yahya Peygamber tarafından
vaftiz edilen İsa Peygamberin başına “Kutsal Ruh”un beyaz bir güvercin olarak
konduğu anlatılır İncil’de. Bu nedenle güvercin Kutsal Ruh’un temsilcisidir. İslamiyet’te
Muhammed Peygamber, Kureyşlilerden kaçarken Sevr Dağı’nda saklanmış, mağaranın
girişi örümcekler tarafından ağla kapatılmış ve bir güvercin de yuva yaparak
Muhammed Peygamberi kurtarmıştır. Bu simge Alevi Bektaşi toplumunun
Piri, Hünkâr Hacı Bektaş Veli’nin Anadolu’ya gelişinde de aynı anlam ile yerini
bulmuştur. Velayetname’ de; Batın âleminde Anadolu yollarını perde ile kapatan
Anadolu erenlerini güvercin olarak aşmış olan Hünkâr Hacı Bektaş Veli’yi şahin
donunda (saldırganlığın sembolü) yok etmek isteyen Hacı Tuğrul’a verdiği
cevapta sembolün anlamını net bir şekilde buluyoruz. “Er eri böyle mi
karşılar, biz size en masum canlı olan güvercin donunda geldik…” Neden Doğan Güneşi Temsil Eden İsim
Yazısı? Günümüzde de yakarak, yıkarak,
öldürerek, yıldırarak bunlar olmadıysa asimilasyon yöntemleri ile yok edilmeye
çalışılmaktadır. Alevi- Bektaşiliğin her ögesini; toplumunu, inancını,
kültürünü, yaşam biçimini koruyabilmek, yaşatabilmek, yeniden, ele ele kol kola
hep birlikte yan yana yürümek BİRLİK için çıkılan yolda; Dergâh üzerinde doğan
güneşi temsilen yeniden kurulan Hünkâr Hacı Bektaş Veli Vakfı yazısı ile tema
tamamlanmıştır. Logodaki Renkler Yukarıda benimsenen ilkeleri temsil
ettiğini düşündüğümüz logomuzun renklerini de özellikle farklı tonlarda
seçildi. Elbette ki renkler üzerinden bir tabulaştırma yapmaktan ziyade, Alevi
Bektaşiliğin evrenselliğini öne çıkarma, amaçlanmıştır. Beyaz; Bütün renkleri içerisinde barındıran
beyaz renk, saflığın ve temizliğin simgesidir. Soğukkanlılığı, asaleti,
masumiyeti, istikrarı ve devamlılığı temsil eder. Hz. Muhammed’i temsil
ettiğine inanılır, Kırmızı; En sıcak renk kırmızıdır. Kırmızı
renk fiziksel anlamda hareketliliği, dinamizmi ve gençliği; duygusal anlamda
ise mutluluğu, azim ve kararlılığı ifade eder. Bir nevi gücün ve azmin
simgesidir. Bilindiği üzere Alevi-Bektaşi- Kızılbaş toplumunun ana rengidir. Bu
nedenle vakfımızın adı kırmızı oldu. Bu aynı zamanda doğan Güneşin tan yeri kızıllığını
da ifade etmektedir. Yeşil; Doğayı doğal olmayı ifade eder.
İnsana huzur verir ve rahatlatır. İç açıcı ve güven veren bir renktir. Aynı
zamanda umudu, yeniliği, gençleşmeyi ve yeniden canlanmayı çağrıştırır.
Paylaşım, cömertlik ve uyumun rengi olarak da bilinir. Ehlibeyt ’in rengi
olarak kırmızı ile birlikte kullanılır. Deyiş ve nefeslerde turna kuşu ile
ifade edilmiştir. Kırsal
kesimde yaşayan Alevî-Bektaşî kadın veya kızlarının başörtülerinin rengi de bu
açıdan ayrı bir önem arz eder. Örneğin; yeşil başörtüsü kadının ehlibeyt
soyundan geldiğini işaret ederken, kırmızı başörtüsü kadının evli olduğunu,
siyah başörtüsü ise yas ve olgunluğu simgeler.1 Alevilikte, yeşil renk tarikat
rengidir ve Hz. Ali soyunu simgelediği gibi aynı zamanda Ehl-i Beyte
mensubiyeti temsil etmektedir.2 __________________________ 1 A. Günşen, gizli dil açısından
Alevîlik-Bektaşilik erkân ve deyimlerine bir bakış,İst.2005(yayımlanmamış
bildiri) 2 Türk
Kültürü Ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi / 2013 / 67 İki turnam gelir rengi yemyeşil Biri İmam Hasan ol pak-i nesil Biri İmam Hüseyin cennette bir gül Eğlen turnam eğlen Ali misin sen Yoksa Hacı Bektaş Veli misin sen İki turnam gelir rengi kırmızı Biri İmam Zeynel sürelim yüzü Biri İmam Bakır idem niyazı Eğlen turnam eğlen Ali misin sen Yoksa Hacı Bektaş Veli misin sen İki turnam gelir rengi beyazdır Biri Taki Naki zikri niyazdır Birde askeri mehdi rengi hicazdır Eylen turnam eylen eylen Ali misin
sen Yoksa Hacı Bektaş Veli misin sen… Ana Tema Temizliğin ve saflığın sembolü beyaz
zemin üzerine tan kızılı “Hünkâr Hacı Bektaş Veli Vakfı-2012” yazısı ile
yeniden doğuşu ifade etmektedir. “Dergah’ta Birlik” düşüncesini ifade eden
dergâh sembolü ve uçmaya hazırlanan güvercin donundaki Sulucakarahöyük’e gelen
Hünkâr Hacı Bektaş Veli ile logo tamamlanmaktadır. Logonun ana teması, güvercin donunda
Hünkâr Hacı Bektaş Veli’dir. Hüseyin Sinan ULUSOY Şubat-2014/
Hacıbektaş |