ALEVİ/BEKTAŞİLİKTE DÖRT KAPI KIRK MAKAM
Namık Kemal DOĞANAY
Alevi/Bektaşilikte Dört Kapı Kırk
Makam, insanın olgun (kamil) olabilmesini sağlayan kurallar bütünüdür. Diğer
bir ifadeyle, yol ehli insanın kamil insan olma mücadelesinde geçeceği maddi ve
manevi aşamalardır. Kurallarını Hünkar Hacı Bektaş Veli’nin belirlediği Dört
Kapı Kırk Makam aşamalarının sonucunda, yol ehli kişi benliğinden uzaklaşarak
Hakk’ı kendi özünde bulur.
Hünkar Hacı Bektaş Veli tarafından
geliştirilen Dört Kapı Şeriat, Tarikat,
Marifet ve Hakikat olup, her
kapının da on makamı vardır. Bu nedenle Alevi/Bektaşilikte yol ehli canın
yaşamı boyunca uygulayacağı ve sonunda Özünde Hakkı’ı bulacağı kurallar bütünü
Dört Kapı Kırk Makam olarak adlandırılır.
Şeriat abdesti farz oldu bize
Tarikat evine girmek görünür
Marifet postuna çöktüm oturdum
Hakikat namazın kılmak görünür
Şeriat kuşağın çözegelirse
Tarikat evini sezegelirse
Marifet bağından yazagelirse
Hakikat güllerinden dermek görünür
Şeriatı tarikatı bilmeyen
Marifetten hakikatı görmeyen
Nefsini tanıyıp kendin bilmeyen
Onun da aslı hayvan görünür
Şeriat sıtrını soyunup gelen
Hakikat marifet donunu giyen
Hakikat bezminde canına kıyan
Ölmüştür meftasın yunmak görünür
Ustaz bu libasları giydirdi bize
Açıktır bellidir fark eden göze
Adem ol Remzânî kendini
gizle
Canını başını vermek görünür
Aşık Remzânî
(1937-1979)
I - ŞERİAT KAPISI
İlk kapı olan Şeriat, Sünni inancında
olan şeriattan farklıdır. Alevi/Bektaşiliğin anladığı şeriat, Alevi/Bektaşi
genel düzeninin sağlandığı ilk yoldur, ilk kapıdır. Alevilikteki Şeriat
anlayışının temelinde, tasavvuf ve
bilgelik yatar. Yola girmek isteyen Can kendi kendini bu evrede eğitmeye
başlar. Şeriat kapısındaki can, aradığı soruların cevabını bulmak ve hakikata
giden yolu aralamak için kendisine bir Pir bulur. Şeriat kapısındaki Can,
görünür nesnel dünyayı bildiği için, batıni (gerçek) anlamı öğrenmek için bir
Pir’e ihtiyaç duyar ve eninde sonunda onu
bulur.
Şeriat makamında olan Can’a Abid veya Beloğlu denir. Simgesi evrenin yaratılışındaki dört unsurdan biri
olan havadır. Şeriatın Makamları
şunlarıdır;
1. İman etmek : Hakk’ın birliğine,
meleklerine, peygamberlerine inanmaktır. Mürşit önünde yolun bütün kurallarına
uyacağına söz vermeli, bu inancını ikrara bağlamalıdır.
2. İlim öğrenmek : İlim öğrenerek
kendini yetiştirmektir. Önce kendini, sonra kendi özünde, Hakk’ı bulmak, bunu
yaşamında uygulamak ve aklını kullanarak bilgiye ulaşıp sorunlara çözüm
bulmaktır.
3. İbadet etmek : Alevî- Bektaşî
namaz, oruç, zekât gibi zâhiri ibâdetleri yerine getirmez. İbâdetten Hakk’a
yakın olmayı anlar, Tanrı'yı içinde, gönlünde hisseder.
4. Haramdan uzaklaşmak : Harama el uzatmamak,
helalından geçimini sağlamak, kötü düşüncelerden arınmaktır.
5. Nikah kıymak, evlenmek : Evlilik dışı
ilişkilerde bulunmamak, ikrar verip yola
girmek ve yoldan dönmemektir.
6. Topluma zarar vermemek : Tüm canlı- cansız
varlıkları, doğayı, doğal dengeyi korumaya katkıda bulunmaktır.
7. Peygamberin emirlerine uymak : Peygamber'in emirlerine
uymak, Yol’un kuralları konusunda
bilgili olmak, Ehli Beyt soyundan gelen imamların yolundan gitmek, pir'e, mürşid'e
itaat etmektir.
8. Şefkatli olmak : İnsanlara yumuşak ve
sevecen davranmaktır. Bütün yaratılmışları sevmek, onları Hakk’ın emaneti bilip
korumaktır.
9. Temiz (pak) giymek, temiz yemek : Yol’un izin verdiği şeyleri yemek, giymek ve
temizliğe özen göstermektir.
10. İyiliklere sarılmak ve kötülüklerden kaçınmak : Hakk’ın buyruklarına uymak ve yaramaz
işlerden kaçınmaktır. Hakk’a yaklaşmak ve sürekli bu tür bir çaba içerisinde
olmaktır.
II – TARİKAT KAPISI
Bu aşama kamil insan olmanın ikinci aşamasıdır. Alevi-Bektaşiliğin yol
kuralları, ilkeleri, öğretisi bu aşamada öğrenilir. Hacı Bektaş Veli’nin
anlatımıyla; “ikrar verip bir yola girme”
kapısıdır. Bu kapıdan Yol’a girilir ve Hakk’ın yolu bulunmaya çalışılır. Bu
kapıda pir, talibin olgunluk derecesini ölçmek için onu sınar. Bu sınav farklı
farklı olabilir. (Malını, mülkünü, unvanını terkedip terkedemeyeceği gibi)
Tarikata diğer bir ifade ile Yola’a girmek isteyen talibi, dede sözlü olarak da
uyarır. “Gelme gelme, gelirsen dönme, gelenin malı dönenin canı. Bu yol ateşten
gömlek, demirden leblebidir, bu yola girmeye karar vermeden önce bir daha
düşün” derler. Can bu sınavı geçerse o zaman tarikata yani Yol’a
alınır.
Hünkar Hacı Bektaşi Veli, buyolun zor ve çileli olduğunu, bu yolu “her
kişinin değil er kişinin sürebileceğini” söyler. Bu kapıda ikrar verip musahip (yol kardeşi) tutulur.
Bu makamda olan Can’a Zahid veya Yoloğlu denir. Simgesi evrenin yaratılışındaki dört unsurdan biri
olan Ateş’tir. Tarikatın makamları
ise şunlardır;
1. El alıp, tövbe etmek : Bir mürşide
bağlanmak, ham ervahlıktan ayrılıp, yetkin duruma gelmek, kötü ve günah
işlerden uzak durmaktır.
2. Bir Mürşide Talip olmak : Mürşidin isteğine
uymak, mürşidine bağlı olmaktır.
3. Temiz giyinmek ve manevi temizlenmek : Alevî-Bektaşilik tarafından kutsal sayılan taç,
tennure, haydariye, kamberiye, kemer kuşanmak, teslim taşı takmak gibi yola
özgü giysi ve takıları takınmak, manevi olarak arınmaktır.
4. İyilik yolunda olmak : En büyük şeytan
olarak görülen nefisle mücadele etmektir.
5. Hizmetli olmak : Kendini insanların
mutluluğuna adamak, bunun için her türlü özveriye katlanmaktır.
6. Haksızlıktan korkmak, çekinmek : Hakk yolunda yürürken, yanlış bir adım atmaktan
kaçınmak ve Hakk’ın bir yansıması olan insana kötülük getirecek davranışlardan
sakınmaktır.
7. Umutsuzluğa düşmemek : Gerçeğe bir gün
kavuşulacağı umudunu taşımak, bu inancı
hiçbir zaman yitirmemek ve her zaman canlı tutmaktır.
8. İbret almak ve hidayete ermek : Her şeyde Hakk’ın bir hikmeti olduğunu anlamak, Hak
yoluna girmek ve Tarikâtı benimsemektir.
9. Nimet dağıtmak : Toplumda makam, toplumsal çevre, söz, sevgi ve öğüt sahibi olmaktır.
- Makam sahibi olmak : Belli bir olgunluk aşamasına
ulaşmış olmaktır. Bu anlamda post'u simgelemektedir.
- Cemiyet sahibi olmak : Yol'a girmek isteğinde olmaktır.
- Öğüt sahibi olmak : Yol kurallarını, ilkelerini anlatacak bilgi ve
beceri sahibi olmaktır.
- Muhabbet sahibi olmak : Hakk’a, yol ulularına, ya da yol uğrunda
yapılan bir işe, eyleme, davranışa gönülden sevgi ve bağlılık duymak, muhabbet
meydanı açmaktır.
10. Özünü fakir görmek, turap olmak : Hakk’ın varlığı içinde kendini yok etmek, Hakk’la bir
olmak, Hakk uğruna dünyevi varlıklardan vazgeçmek, benlikten uzaklaşmaktır.
III – MARİFET KAPISI
Bu kapı en yüce düzeye ulaşma, Hakk’ın gizli sırlarına erme aşamasıdır. Hakk aşkının dervişin gönlünde
tutuştuğu ve kamil insan olmasına kadar rehberlik edeceği bir evredir. Hacı
Bektaş Veli’nin sözleriyle ifade edersek, “Marifet,
Hakk’ı kendi özünde bulmaktır” Bu aşamaya gelmiş Can, ne isterse o alanda
başarılı olur. Bütün varlıkların bilgisi edinilir. Eğer zahiri ilimleri isterse
iyi bir alim, batıni ilimleri isterse mürşidi
kamil olur insanları irşat edebilir.
Bu makamda olan Can’a Arif veya Derviş denir. Simgesi evrenin yaratılışındaki dört unsurdan biri
olan Su’dur. Marifetin makamları ise
şunlardır.
1. Edepli olmak : Eline, diline,
beline sahip olmak, kötü hal ve hareketlerden uzak durmaktır.
2. Bencillik, kin ve garezden korkmak ve uzak durmak : Bu makamdan düşme endişesini
taşıyarak korkuya kapılması, özünü bencillikten, kin ve garezden uzak tutması,
kendini yoklaması, eksiklerini saptaması ve daha arınmış olarak çıkmasıdır.
3. Perhizli olmak : Hiçbir şeyde aşırı
olmamak, aşırıya kaçmamak, ulaşılan manevi aşamanın verdiği sarhoşluktan
korunmak, kendini yitirmemek ve mahrem olan şeylerden uzak durmaktır.
4. Sabır göstermek ve yetinmek : Hakk’tan başkasına
yakınmamak, aceleci olmamak, taşkınlık yapmamak, ölçülü olmak, mürşidin verdiği
kadarıyla yetinmek, nefsine uyup mürşidinden kaldıramayacağı isteklerde
bulunmamaktır.
5. Utanmak : Kötü davranışlardan
ve uygunsuz işlerden kaçınmak, kınanma, ayıplanma korkusuyla bir şeyi yapmaktan
ya da yapmamaktan sakınmaktır.
6. Cömert olmak : Bilgisini
esirgememek, bilgisinden layık olanı yararlandırmak, bunu yol’un bir gereği
olarak görmek ve bu yolla kendisini temizlemesidir.
7. İlim öğrenmek : Önce kendini, sonra
kendi özünde Hakk’ı bulmak, aklını kullanarak bilgiye ulaşmaktır.
8. Hoşgörülü olmak, gösterişsiz yaşamak : Teslim olması, uzlaşması, yola, yolun kurallarına tam
olarak uyması ve bağlanmasıdır.
9. Arif olmak : Hakk’ın kendi özüyle
bütünleşmesine izin verdiği ve bu yolla kendi yüce varlığını görebilmesini
sağladığı, kendi özünü tanıma tadının zevkini verdiği biçimindeki yüksek
olgunluk aşamasına ulaşmasıdır.
10. Özünü bilmek : Küçük evren olarak
algılanan kendini tanımak, bu yolla büyük evren olarak algılanan alemin farkına
varmak, bu bağlamda Hakk’ın bütün sıfatlarının kendinde ortaya çıktığına
inanmaktır.
IV – HAKİKAT KAPISI
Son kapı Sırr-ı Hakikat kapısıdır. Kamil insan olma yolculuğunun sonuncusu ve yetkinliğe varma
aşamasıdır. Hünkar Hacı Bektaş Veli’nin anlatımıyla “Hakk’ı kendi özünde bulma” makamıdır. Bu kapıda gözü perdeleyen
perdeler açılır, batıni ve zahiri dünyayı görür hale gelir. Hakk'ı görme, Hakk’ın
içerisinde erime hakikat evresinde
gerçekleşir. Sonsuz alemin değil, en ufak canlının da aynası olduğunu ve
onların bir parçasını taşıdığını bilir. Bu kapıya ulaşmış can, varlığın devamlı
bir devinim, tekamül içinde olduğunu anlar.
Bu makamda olan Can’a Muhip denir. Simgesi evrenin
yaratılışındaki dört unsurdan biri olan Toprak’tır.
Hakikatın makamları ise şunlardır.
1. Toprak (turab) olmak : Herkesin ayak
toprağı anlamında alçakgönüllü olmak, Hakk’tan gelen herşeyi gönül hoşluğuyla
karşılamak, teslimiyete ermektir.
2. Kimsenin ayıbını görmemek : İnsanların
kusurlarını, ayıplarını örtücü olmak, onları büyütmekten, yaymaktan
kaçınmaktır.
3. Elinden geleni esirgememek : Verici olmak.
Elinden gelen bir hizmeti, yardımı vermekten, yapmaktan kaçınmamaktır.
4. Hakk’ın her yarattığını sevmek : Hakk’ın her yarattığı canlıyı sevmek, korumaktır.
5. Tüm insanları bir görmek ve sevmek : İnsanlar arasında ayrım yapmamak tüm milletleri bir
görmek.
6. Tevhid anlayışında olmak : Bütün varlıkların
Hakk’ta bir olduğuna inanmak, Hakk’tan başka varlık tanımamak, Hakk’ın
görüntüsü olan canlı- cansız varlıkları sevmek ve bunu bir ibadet olarak bilmek.
7. Hakk’ın sırrını bilmek : Hakk’a yakın olmak, Hakk’la
bir olmak ve Tanrı- evren- insan üçlüsünden oluşan birliği Hakk olarak bilmektir.
8. Anlamı bilmek, sırrı öğrenmek : Gönül yoluyla batın
bilgiye ulaşmak, batın ve tarikat bilgisini özümsemek ve hakikate ermek; nefsin
isteklerinden sıyrılıp gayb durumundaki şeylerin, yani Hakk'ın örtülediği bilgilerin
ayrımına varmak, sırra ermek; ulaştığı anlamı, erdiği sırrı, ehil olmayandan
sakınmaktır.
9. Gerçeği gizlememek : Hakikat sırrını Hakk'tan
layık canlara taşımak; inançtan akla atlamak ve aklın öncülüğünde kamil toplumu
yaratmaya çalışmaktır.
10. Hakk’ın varlığına ulaşmak : Hakk sırları ve
tecellileri seyretmek, bu yolla batın alemini görmek; Tanrı evi olan gönülde Hakk
ile bir olmak, yol ulularını övmek ve onlara bağlılıklarını bildirmektir.
Dört Kapı’nın FarklıTarifleri
Şeriat, tarikat, marifet ve hakikat aşağıdaki benzetmelerle de açıklanmaktadır;
* Şeriat, bu benim şu senin; tarikatta
ve marifette hem senin hem benim; hakikatta
ne senin ne de benimdir.
* Hacı Bektaş Veli’ye
göre; şeriat kapısı Beloğlu, tarikat kapısı Yoloğlu, marifet kapısı atam gök, anam yer, hakikat kapısı kemaloğlu’dur.
* Şeriat taş, tarikat deniz, marifet dalgıç, hakikat incidir.
* Şeriat ten, tarikat et, marifet ilik, hakikat candır.
* Şeriat kapı, tarikat eşik, marifet çerçeve, hakikat kilittir.
* Şeriat kale, tarikat kapısı, marifet kilidi, hakikat anahtarıdır.
* Şeriat çerağ, tarikat fitil, marifet yağ, hakikat ışıktır.
* Şeriat ilkokul, tarikat ortaokul, marifet lise, hakikat üniversitedir.
* Şeriat ana, tarikat baba, marifet oğul, hakikat oğlun
oğludur.
* Şeriat doğu, tarikat
batı, marifet kuzey, hakikat güneydir.
* Şeriat farz, tarikat
vacip, marifet sünnet, hakikat nafiledir.
* Şeriat anadan doğmak, tarikat ikrar vermek, marifet nefsini bilmek, hakikat mürşidi kamil olmak, Hakk’ı
kendi özünde görmek Hakk ile Hakk olmaktır.
* Şeriat abdesti su ile olur, tarikat abdesti pir elinden biat
etmektir, marifet abdesti nefsini
bilip Hakk’ı tanımaktır, hakikat abdesti
kendi ayıplarını görüp diğerlerin
ayıbını örtmektir.
Sonuç :
Dört Kapı Kırk Makam
Alevi/Bektaşi inancının ve erkanının temelini oluşturur. Hünkar Hacı Bektaş
Veli tarafından düzenlenen ve belirli bir mertebeye ulaşmak isteyen canların
maddi ve manevi hayatında uygulayacağı esasları içerir. Sosyal hayatı da
düzenleyen Dört Kapı Kırk Makam, kişilere bir yaşama tarzı ve anlayışı vererek,
onların toplum içinde yücelmesini de sağlar. Alevi/Bektaşiler üzerindeki
asimilasyonları bertaraf etmek için, bizlerin ve ailemiz üyelerinin yaşamlarını
Dört Kapı Kırk Makam esaslarına göre şekillendirilmesi gerekmektedir.
Kaynakça:
-Kaygusuz, İsmail. Hacı Bektaş Veli Makalat, Demos Yayınları, 2011
-Kızan, A., Doğanay, N.K., Aşık Remzani, Hünkar Yayınları 2014
-Öz, Gülağ, İslamiyet Türkler ve Alevilik, Yol Yayınları, 2011
-Özmen, İsmail. Simgeler ve Rıza Kenti: Alevilik/Bektaşilik, Parşömen
Yayınları 2010
- Makaleler -
|