Âşık Remzâni |
AHİLİĞİN GÜNÜMÜZE YANSIMASI
Yrd. Doç. Dr. Mehmet YARDIMCI zileli.yardimci@gmail.com Ahilik,
Atatürkçülükle aynı bağlamda, aynı oluşumda
ve aynı odakta birleşmektedir. Bu iki düşünce sisteminin birçok alanda benzerlik
göstermesinin nedeni her ikisinin de Türke özgü olup Türk kültür ve
uygarlığından kaynaklanmasından gelmektedir. A. Ahiliğin Milli Egemenlik Bakımından
Günümüze Yansıması Ahilik
ve Atatürkçülük bir şefe, bir diktatöre değil halka dayanmaktadır.
Ahilik, bundan yedi yüz yıl önce egemen millet - egemen devlet ilkesini
benimseyip tebliğ etmiştir. B. Ahiliğin Sosyal Güvenlik Bakımından Günümüze Yansıması Ahilikte
temel kural, çoluk çocuğa mal mülk bırakmak değil, zanaat, hüner bırakmaktır.
Ahiliktehür düşünce, hür girişim vardır. Ancak bu girişim başkalarına zarar verici
konumda olmamalıdır. İşçi,
işveren hakkı dengede tutulacak, dayanışma ve sosyal güvenlik olacaktır. Ancak bunların
gerçekleşmesi için yıkıcı bir tutum ve sınıf diktatörlüğü olmayacaktır. C. Ahiliğin Demokrasi Ve Cumhuriyet Yönetimi
Bakımından Günümüze Tarihi
kaynakları karıştırdığımızda Ankara’da 64 yıl hüküm süren bir Ahi
Cumhuriyeti’nin kurulduğu
görülür. Ç. Ahiliğin Güzel Sanatlar Ve Zanaat Bakımından Günümüze
Yansıması Ahilik, her insanın bir
iş ve meslek sahibi olmasını amaçlamıştır. Bu ilke, işsizliğin yok edilişinin
kabulü ve kurum olarak yaşatılmasıdır. Bu açıdan ahilik günümüzün en önemli
yarasına parmak basmaktadır. D.
Ahiliğin Kadınların Korunması ve Kadın Hakları Bakımından Günümüze Yansıması Ahilik,
akıl-ilim-ahlâk ve devlet bütünlüğünü amaçlar. Akıl ilk plana geçince, kadının
sosyal hayatta yerini almaması düşünülemez. Bilindiği gibi Atatürk devrimi 5
Aralık 1934’te kadınlara seçme ve seçilme hakkını vermiştir.
Anadolu’daerkeklerin yanında kadınların da teşkilatlandığını gösteren ana kuruluşlardan
biri de Bacılar Teşkilâtı dır. Ahi
Evren’in eşi Fatma Bacı yani Kadıncık Ana Anadolu’da kadınlar
kolu konumundaki Bacıyan-ı Rum yani Anadolu
bacıları örgütünü kurmuştur. Bu
örgütün kadınlar arasında hızla yayılıp gelişmesi Bacıların geçmişte bazı
önemli faaliyetler içinde bulunduklarının da işaretidir. Önemli bir hizmet
grubu oldukları anlaşılan bu örgüt üyelerinin yani Bacıların Anadolu
kadınlarını örgütlendirdikleri
yandaşlarını belli bir eğitim ve öğretimden geçirdikleri ata binmeyi, ok
atmayı hatta gerektiğinde savaştıkları
bilinmektedir. E. Sosyal Dayanışma Ve Kooperatifçilik Bakımından Ahiliğin
Günümüze Yansıması Ahilik Türk tarihinde ilk kez
hem kooperatifçilik ülküsünü yerleştirmiş, hem de günümüzdeki sendikacılık
eyleminin temelini atmıştır. Orta Sandıkları ndan sonra Ziya Paşa
döneminde Memleket Sandıkları adı ile başlayan Zirai Kredi Kooperatifleri zaman
içinde kendi varlığını korurken bir yandan da model olup çağdaş bir görünümle
çiftçiyi koruyan Ziraat Bankası na dönüşmüştür.
Bilindiği gibi Atatürk de Mithat Paşa’dan sonra en büyük kooperatif çimizdir. O, Türk kooperatifçilik
eylemine öncülük etmiş, önemli bir dinamizm getirmiştir. F.
Bağımsızlık Ve Özgürlük İlkesi Bakımından Ahiliğin Günümüze Yansıması
Ahilikte, içte özgür biryaşamın esaslarını yaşatmak, dışa karşı da ülkenin egemenliğini, bağımsızlığını
korumak ana ilkedir. Atatürk’ün “Biz
tarihimiz boyunca hürriyet ve istiklâle örnek olmuş bir milletiz.” Sözünde
Ahi birliklerinin hürriyet ve bağımsızlığa
verdikleri önemin işaretidir. G. Esnafın,
Küçük Sanayicinin, Tüccarın Korunması Yönünden Ahiliğin Günümüze Yansıması Ahi Evran düşüncesiyle,
Atatürk’ün esnafın korunması, kollanması, küçük sanayicinin geliştirilmesi
bakımından görüşleri arasında büyük benzerlik vardır. H. Türk Kültürünü Ve Türk Dilini
Koruma, Geliştirme Bakımından Ahiliğin Günümüze
Yansıması Ahilik
ve Bektaşilik Türk kültürünün, Türk dilinin, Türk halk müziğinin koruyucusu ve
kollayıcısı olmuşlardır.
|